“In het begin deed ze nog mee met de online lessen, maar het was moeilijk om contact te maken. Toen in het najaar de lessen opnieuw online werden gegeven, stopte het contact.”

Uit beeld verdwenen

Een mentor van een middelbare school belde over een meisje van 13 uit zijn klas. “Er waren al eerder zorgen over haar, maar nu was ze letterlijk uit beeld verdwenen. Ze kwam niet meer bij de online lessen,” vertelt een collega over de aanvraag van een Eigen Kracht-conferentie over het meisje. Ze woonde met haar moeder en twee babybroertjes nog niet zo lang in het dorp toen vorig jaar de eerste lockdown kwam. “In het begin deed ze nog mee met de online lessen, maar ze was erg stil en het was moeilijk om contact te maken. Dat bleef zo in de periode dat de school weer open was. Toen in het najaar de lessen opnieuw online werden gegeven, stopte het contact.”

Eenzaam
“Haar moeder was vooral bezig met de tweeling, de jongens vroegen veel aandacht. De vader van het meisje woonde aan de andere kant van het land en had weinig contact met haar. In het dorp kende ze nog niet zoveel mensen. De mentor had de moeder gebeld, zij had ook zorgen. Het meisje trok zich thuis eveneens terug en vertelde dat ze zich heel alleen voelde. Een Eigen Kracht-coördinator mocht wel met haar praten en langzaam lukte het om haar kring wat groter te maken. Ze was heel blij toen een tante langskwam. De tante vertelde haar dat meer mensen wilden helpen en ze haalde deze mensen erbij. Zo gingen mensen meedenken en boden hulp aan.”

Samen ‘chillen’
“Het meisje noemde één vriendin en die wilde graag helpen. Toen een buurvrouw hoorde dat er steun nodig was, kwam ze meteen. Het mooie was dat de mensen steun aan het meisje boden, maar ook aan de moeder. Met het meisje maakten ze afspraken, zodat ze kon logeren, bij anderen kon eten, hulp kreeg bij huiswerk. De moeder van haar vriendin vertelde dat ze altijd welkom was na school, zodat de meisjes samen konden ‘chillen’. De vader kwam ook weer in beeld. De buurvrouw bood oppas voor de tweeling aan en een vriendin zou een keer per week koken. Er was geen bijeenkomst nodig. Er was weer verbinding en dat was voor het moment genoeg. De mentor vertelde dat het meisje weer naar school kwam en ze had gezegd: ‘Ik had het gevoel dat ik alles alleen moest doen, maar dat was eigenlijk niet zo’.”

tekst: Hedda van Lieshout

 

Wekelijks een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Lees dan onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.