"Door het ontbreken van afspraken ontstonden al snel irritaties tussen mensen. En dat liep hoog op.”

Een huis voor ouderen en dan?

Een grote organisatie in de ouderenzorg had een nieuwe, kleinschalige woonvoorziening geopend voor tien ouderen. Jaren van overleg waren eraan voorafgegaan, waarna een bestaand gebouw werd omgebouwd tot woonplek met persoonlijke kamers en badkamers voor iedere bewoner en een gezamenlijke keuken en twee woonkamers. Het was bedoeld voor mensen die zorg nodig hadden, maar nog redelijk zelfstandig konden leven. Er was een wachtlijst voor een bestaande woonvoorziening en van die wachtlijst kregen de eerste tien het aanbod.

Irritaties
Toen de mensen erin waren getrokken, ontdekten betrokkenen dat er wel was nagedacht over de woonplek, maar niet verder gekeken dan dat. Een betrokkene: “De organisatie was zo tevreden dat de woningen geregeld waren, dat ze verder geen plan hadden gemaakt. Al snel bleek er meer nodig. Er was aandacht nodig voor het samen wonen en voor afspraken in het huis. Door het ontbreken van deze afspraken ontstonden al snel irritaties tussen mensen. En dat liep hoog op.” De Eigen Kracht Centrale dacht mee hoe bewoners en andere betrokkenen samen konden komen om hierover te praten en een plan te maken. Er bleken veel mensen betrokken.

Huisregels
Een begeleider ging aan de slag om een bijeenkomst te organiseren. Ze vroeg de mensen of ze met elkaar in gesprek wilden en waar dat over zou moeten gaan: “Mensen hadden daar nog niet over nagedacht. Na even nadenken, zeiden de meesten dat ze huisregels nodig hadden en afspraken over hoe ze met elkaar om wilden gaan. Toen we bij elkaar kwamen, bleek dat ze elkaar nauwelijks kenden. Er was veel behoefte om verhalen te delen. Over vroeger en over familie. Toen we daar tijd voor namen met elkaar, was het geen moeite om ook gezamenlijk afspraken te maken.” Na zes weken hebben we met elkaar gekeken hoe het ging. Bewoners zeiden: “Natuurlijk is niet ineens iedereen vrienden met elkaar, maar er is meer begrip gekomen. We nemen de tijd om met elkaar te praten. Ook gaat het beter met de zorgverleners, zij en wij weten beter waar we aan toe zijn. Het had veel ellende gescheeld als we dit vooraf of meteen hadden gedaan.”

 

tekst: Hedda van Lieshout

Regelmatig een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.