“Ik snap de zorgen, maar ik heb vertrouwen in mijn neef, geef ons tijd.”

Een plan voor school en verder

“Het lijkt simpel, maar in de praktijk valt het niet mee,” zei een leerplichtambtenaar tijdens het eerste deel van de training ‘Werken met het familiegroepsplan’, over het betrekken van het netwerk. “Iedereen vindt het belangrijk, maar het gebeurt vaak niet.” In verband met de coronamaatregelen gaven we de training online. In dit geval aan een kleine groep professionals, waaronder medewerkers van een CJG en deze leerplichtambtenaar. Zij deelde een situatie uit haar praktijk en vertelde: “Ik ben betrokken bij een jongen van 15 jaar die al een tijd heel onregelmatig naar school gaat. Ik krijg geen goed contact met hem en maak me zorgen over de situatie thuis.”

Toekomst
“Ik heb de moeder wel gevraagd of er mensen zijn die iets kunnen betekenen, maar zij blijft herhalen dat ze liever niet wil dat haar zus en zwager ervan weten. En dat ze dus niet veel kan.” Op de vraag wat de leerplichtambtenaar zou willen bereiken, antwoordde ze: “Dat de jongen nadenkt over waar hij heen wil in de toekomst en natuurlijk dat hij naar school gaat. Wat daarvoor nodig is? Een plan. Ik ben daarmee bezig en ik betrek de ouders erbij, maar het lukt niet om de jongen te laten meedenken.” Met elkaar denken we na over mogelijkheden en ik geef een aantal voorbeelden.

Klik
Een week later is het tweede dagdeel van de training en de leerplichtambtenaar vertelt: “Ik heb de jongen gebeld om een afspraak te maken en gevraagd of hij iemand erbij kon vragen die het belangrijk vindt dat het goed met hem gaat. ‘Niemand,’ zei hij eerst. Toen ik zei dat ik een plan moet maken en dat ik dat alleen kan met hem en met mensen die hij vertrouwt, zei hij dat hij erover zou denken. Bij de ontmoeting was hij voor het eerst beneden en er was een oom. Ik vertelde over de zorgen en de oom nam het woord: “Ik snap de zorgen, maar ik heb vertrouwen in mijn neef, geef ons tijd.” Ik legde uit dat er een plan moet komen en dat ik graag zou willen dat daar meer mensen over meedenken, omdat het plan dan beter bij hem past. De jongen zei: “Dat wil ik wel.” De oom hielp meedenken en door de klik tussen hem en de jongen kwam er een gesprek op gang. Die ingang had ik nodig, nu kunnen we samen verder werken.”

tekst: Hedda van Lieshout

 

Wekelijks een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Lees dan onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.