Op school in Roemenië
Vorige week was er een bijeenkomst in Roemenië voor een Europese onderwijsproject waaraan we deelnemen. In dit project werken we met zes landen samen om een bijdrage te leveren aan herstelgericht werken op scholen. In Roemenië bezochten de deelnemers een school in Cluj. Met collega’s uit alle zes landen zaten we met de docenten van de school in een kring ervaringen uit te wisselen. Twaalf docenten van de Roemeense school hebben vorige maand de eerste training herstelgericht werken gevolgd. Een van hen vertelt: “Het ging daarin veel over onze houding naar de leerlingen, ouders en elkaar en over het stellen van vragen in plaats van invullen. Daarnaast oefenden we in gesprekken voeren in een kring.”
Gelijkwaardiger
“De klas waarvan ik mentor ben, is een drukke klas waar veel collega’s problemen mee hebben,” vertelt een ander. “Onder begeleiding van iemand van het Europese project zijn we in een kring met de hele klas in gesprek gegaan. Dat was waardevol. We vroegen de kinderen wat belangrijk voor hen is in de klas. Ieder kreeg het woord en mocht alles zeggen. Jongeren die anders weinig zeggen, deden dat nu wel. Het voelde veel gelijkwaardiger. De jongeren maakten afspraken over hoe ze met elkaar om willen gaan. Bijzonder is dat andere docenten de volgende dagen benoemden dat er iets veranderd was in deze klas. De sfeer was prettiger en de leerlingen rustiger.”
Ouderavond
Een collega van hem vult aan: “Ik heb een kring gemaakt op een ouderavond. Al jaren deden we zo’n avond op dezelfde manier: ouders in de bankjes van hun kinderen, wat bij velen geen prettige herinneringen oproept. Ik vertelde, zij luisterden en vervolgens mochten ze vragen stellen. Dan uitten ze vaak ontevredenheid. Meestal waren het geen leuke avonden. Dit keer heb ik ze uitgenodigd in een kring en gevraagd om te vertellen wat zij belangrijk vinden, waar ze tevreden over zijn en wat ze anders zouden willen. Ik had een mooie avond.” De projectcollega’s waren allemaal onder de indruk. We hebben deze resultaten natuurlijk vaker gezien, maar niet eerder in zo’n andere cultuur en onderwijssysteem. Het project loopt tot medio 2020 en zal een advies opleveren om onderwijs met eenvoudige en toch ingrijpende aanpassingen inclusiever en veiliger te maken.
tekst: Hedda van Lieshout
Regelmatig een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.